Durant els darrers
quatre anys hem estat submergits en el món teòric de l’educació infantil, on el
mestres han tractat de mostrar-nos com ha de ser l’aprenentatge de l’infant:
lliure, carregat d’experimentació, format a través dels sentits i, sobretot,
dirigit per ell mateix.
Aquestes pautes són
les que he pogut comprovar avui a l’activitat de safates d’experimentació: els
dimecres el centre prepara l’activitat amb grup heterogenis, és a dir, treuen 3
infants de cada aula (des dels nadons fins als de 3 anys) perquè juguin
conjuntament i manipulin el material.
Com el projecte de
centre és “La mar”, el material era sorra, sal, algues, petxines, closques de
sèpia, pedres i esponges de mar. Tot estava col·locat en safates i aquestes
repartides en dues taules, així els infants tenien espai per moure’s.
La dinàmica de l’activitat
és la següent: primer seuen als infants davant de tot el material i els
expliquen allò que tenen davant i el que han de fer, que és bàsicament
manipular-ho amb total llibertat. Una vegada donada l’explicació, poden
alçar-se i actuar tranquil·lament i per on vulguin.
Excepte els nadons
que necessiten una petita ajuda (alguns ja caminen però amb dificultats), tots
el infants han anat passant per les diferents safates i fent diferents accions,
com per exemple fer una construcció amb pedres, sal i esponges, fer transvasaments
de sorra i sal amb les petxines, els més petits mesuraven les pedres i les
xuclaven, altres infants s’han dedicat a emplenar i buidar pots amb tots els
materials possibles, etc. Finalment, quan ja havien passat uns 15-20 minuts,
els infants han començat a cansar-se, així que hem aturat l’activitat i els hem
portat al pati.
L’actitud i l’actuació
docent ha sigut completament passiva, és a dir, estaven al voltant dels infants
donant seguretat i acompanyant-los amb paraules, fent fotos, ajudant als nadons
a desplaçar-se...però en cap moment han intervingut o tallat l’experimentació
de cap infant. Els de pràctiques,
òbviament, hem adoptat la mateixa actitud d’escolta, d’observació i d’acompanyament.
Nosaltres hem
arribat a l’escola en mig del projecte, i això ha provocat que ens perdessin
gran part de les activitats que s’han fet. No obstant, crec que totes estan
encaminades a la manipulació dels materials de la mar, per tant, crec que l’objectiu
de la sessió era simplement que els infants poguessin continuar amb aquesta
manipulació i contrastar idees que s’han pogut formar en les activitats a la
classe, com per exemple: que al mesclar sorra i sal es queda una massa semblant
amb dos colors diferents, provar les diferents mesures dels pots, comprovar que
les pedres són pesades i si les llances fan soroll, o que aquestes no pesen el
mateix que les esponges...en definitiva, continuar construint i formant el seu
coneixement.
Com l’objectiu de
la sessió era molt ample, crec que els infants el varen assolir, ja que si
feien algun descobriment tractaven de repetir-ho per contrastar els resultats. El
que no tinc molt clar és si aquestes idees ja les havien descobert abans en
altres activitats, o pel contrari, començaven de zero i els hi sorgien noves,
perquè com ja he dit, ja havien manipulat abans aquest material a les seves
classes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada